Ik had er lang naar uitgekeken: de kraamtijd…
Eindelijk mijn zoontje ontmoeten. Ik wilde hem vasthouden, zijn gezichtje bekijken en zijn geur opsnuiven. Ik zag het al helemaal voor me. Samen in bed, knuffelen, borstvoeding geven en eindeloze wandelingen. Toch liep het wel wat anders dan verwacht. Ondanks een probleemloze bevalling en een kerngezonde baby. 

Huilende baby
Baby’s huilen. Ja natuurlijk wist ik dat. Maar het huiltje van je eigen baby is echt anders. Dat specifieke huiltje gaat door merg en been. Zodra ik zijn huiltje hoorde wilde ik dat hij zo snel mogelijk zou stoppen. Eigenlijk wel goed natuurlijk, het hielp me om te reageren op zijn behoeftes. Toch maakte het me ook zenuwachtig en gestrest en daarmee onzeker.

Ondanks dat ik hier tijdens mijn zwangerschap nooit over had getwijfeld, vroeg ik me regelmatig af: ‘ kan ik dit wel aan’ ‘zal ik wel een goede moeder zijn’?

Borstvoeding
Ik moest en ik zou borstvoeding geven. Hiermee maakte ik het mezelf en mijn zoontje niet makkelijk. Het duurde dagen voordat er überhaupt 1 druppel melk uit mijn borsten kwam, ondanks uren aanleggen en kolven. Mijn zoontje had moeite met aanhappen, terwijl uit de fles drinken als vanzelf leek te gaan. Toch heb ik doorgezet. Ik ben stiekem wel een beetje trots op mezelf. Al zou ik het voor geen goud over doen en zou ik het ook niemand aanraden. Het kostte bergen energie, het maakte me onzeker en chagrijnig. Geen goede basis aan de start van het moederschap.

Zorgen voor mijn zoontje
Uiteindelijk verloor ik mezelf in de zorg voor mijn zoontje. Zijn behoeftes stonden voorop. Uit angst hier niet aan te kunnen voldoen, kwam ik de eerste maanden nauwelijks het huis uit. Tot ik besefte dat het zo niet langer kon. Om een goede moeder voor mijn zoontje te zijn, moest ik goed voor mezelf gaan zorgen. Ik moest meer gaan sporten, gezond gaan eten en vooral ook tijd voor mezelf gaan nemen. Tijd waarin ik niet alert hoefde te zijn op de huiltjes van mijn zoontje.

Topprioriteit mama
Ik leerde hoe ik van mezelf een topprioriteit kan maken. Door bewust keuzes te maken, in kleine stapjes mezelf te verbeteren en vrede te hebben met de momenten dat het even niet gaat zoals ik had gehoopt. Nu heb ik meer energie, ruimte om te ontladen en op te laden en kan ik veel meer vanuit rust en verbinding met mijn kinderen omgaan.

Voorbereiden op het moederschap
Wat was ik graag beter voorbereid geweest op het moederschap. Het heeft mij zeker 1 jaar gekost, om dit uit te vinden, toe te passen en een fijne balans te vinden. Ik ben ervan overtuigd dat dit veel sneller had gekund als ik realistischere verwachtingen van het moederschap had gehad, als ik had geweten hoe belangrijk het is om ook voor mezelf te zorgen en als ik meer mindful in het moederschap had gestaan.

Om andere vrouwen een soepelere overgang naar het moederschap te laten ervaren heb ik het Best New Moms programma ontwikkeld. Een online coachingsprogramma waarin ik je mentaal voorbereid op het moederschap, begeleid in het mentale en fysieke herstel na je bevalling en met je op zoek ga naar een fijne balans tussen je werk, je gezin in jezelf.

Deze blog is geschreven door Hanny van Best9Moms. Hanny is zwangerschaps- en mamacoach. Volg Best9Moms ook op Facebook en Instagram.

0
    0
    Jouw winkelmand
    Jouw winkelmand is leegTerug naar de shop