Relaxte moeder; relaxte baby, toptips.

Gastblog door Karin Kagenaar van Hartenwens.
HypnoBirthing specialist, natuurgeneeskundige en moeder.

 

Voorbereiding

Ben jij zwanger? En wil jij je voorbereiden op een relaxte babytijd? Natuurlijk, hoor ik je roepen!
Wist jij al dat hoe stressgevoelig je baby straks zal zijn, voor een groot deel nu al bepaald wordt terwijl hij/zij nu nog veilig in jouw buik verblijft?

Het is eigenlijk zo logisch! Jouw baby bereidt zich zo optimaal mogelijk voor op het leven buiten de baarmoeder. Hij past zich daarom zo goed mogelijk aan op de eisen die de buitenwereld van hem zal vragen.

 

En wat is de buitenwereld van jouw buikbaby? Dat ben jij!

Jouw baby zwemt letterlijk in jouw vloeistoffen. Niet alleen voeding en zuurstof bereiken zo de baby maar ook allerlei andere belangrijke stofjes gaan via de placenta en het vruchtwater naar jouw buikbaby. Ook endorfine, het hormoon wat je maakt als je ontspannen bent en het ‘stress-hormoon’ adrenaline bereiken zo jouw baby.
Is er veel endorfine in jouw systeem dan is dat ook hoog bij jouw kleintje. Zo leert hij dat de buitenwereld veilig en kalm is en hoeft hij zijn stress-systemen in het brein niet zover uit te bouwen.
Aan de andere kant werkt het zo dat als jij veel stress ervaart de stresshormonen via de placenta ook bij jouw baby komen. Die ervaart op die manier dat de buitenwereld straks onveilig zal zijn en bouwt daarvoor zijn stressresponssysteem verder uit. Helaas zijn deze stressresponssysteem totaal prehistorisch, letterlijk. Vechten, vluchten of bevriezen gaat je immers over het algemeen niet helpen in onze huidige maatschappij.
Zo is jouw stemming letterlijk besmettelijk voor jouw baby. Relaxte moeder; relaxte baby dus.

 

Teveel stress?!

Heel mooi Karin, maar wat kan je daarmee als de omstandigheden momenteel heel uitdagend voor jou zijn? Het laatste wat ik wil is dat jij je schuldig gaat voelen ten opzichte van je baby als jij je in deze periode even helemaal niet zo relaxt voelt. En je kunt nu eenmaal niet altijd je omstandigheden aanpassen en het aantal stressoren verminderen.
Gelukkig zijn baby’s ontzettend flexibele wezentjes en is er heel veel nog te ‘vormen’ ook na de geboorte trouwens. Zoek me op voor meer info over dat laatste.

 

Wat kun je zelf doen in je zwangerschap?

Relax, relax, relax….

Doe zoveel mogelijk van alles waar jij altijd zo heerlijk relaxt van wordt, blij van wordt; wandel, slaap, mediteer, knuffel, lees, vrij, geniet, ga de natuur in etc. En dat is altijd al heerlijk maar nu naast fijn ook nog eens heel gezond voor jezelf èn je baby.

Tips

Iedere dag even 10 minuutjes ontspannen kan al een prachtig begin zijn: download hier een gratis oefening.

Hier vind je een ingesproken diepe ontspanning-oefening die jou direct meer ontspanning geeft in je zwangerschap

Hier vind je meer info over zwangerschapscursussen die je helpen om ontspannen en in vertrouwen de geboorte en babytijd voor te bereiden.

Access Bars kunnen enorm behulpzaam zijn bij het ervaren van meer ontspanning.

Hierbij nog extra links voor wie zich verder wil verdiepen in deze materie.

Korte docu op you tube.
Een mooie Ted-x van Anna Verwaal
Nog een waardevolle Ted-x van Annie Murphy Paul.

Heb jij als moeder (in spé) nog andere tips of ervaringen met ons te delen? Laten we elkaar ‘empoweren’ en het hieronder delen

Dank en een relaxte babytijd gewenst!
Karin Kagenaar van Hartenwens

0
    0
    Jouw winkelmand
    Jouw winkelmand is leegTerug naar de shop